Kickstart een AngularJS project

Kickstart een AngularJS project

Een nieuw AngularJS project is zo gestart, je laadt AngularJS in via een CDN en je schrijft al snel de eerste controller en directive. Snel komen er meerdere classes en modules in je app en begin je moeite te krijgen met het vinden van de juiste code. Als jij de weg in een nieuw project moeilijk kunt vinden kunnen je collega's de weg waarschijnlijk ook niet vinden.

Er zijn veel artikelen geschreven hoe een AngularJS app het beste ingedeeld kan worden. Elk bedrijf of elke afdeling van een bedrijf heeft hier een andere visie op, er lijkt geen juiste indeling te zijn.

Yeoman kan hierbij helpen, er wordt een project gegenereerd die van alle gemakken is voorzien. De tool bestaat uit 3 onderdelen;

  1. een scaffolding tool (Yo),
  2. een build-system (Gulp of Grunt),
  3. een package-manager (Bower en npm).

Yo zorgt voor de juiste indeling van de app, de build-system helpt met geautomatiseerde taken en met met bower installeer je snel extra plugins.

Yeoman installeren en gebruiken

Voordat Yeoman gebruikt kan worden moet npm op je computer geinstalleerd zijn en moet je Yeoman installeren via de npm command

    npm install –g yo

Een wizard zal starten waar je kunt kiezen voor een build-system en voor modules die je wilt installeren. Na het doorlopen van de wizard zal er een voorbeeld app worden gegenereerd die bestaat uit simpele controllers en templates. Belangrijker zijn de tests (Jasmine of ngScenario) die doe Yeoman zijn gegenereerd en de ontwikkelomgeving die voor jou zijn klaar gezet.

Voordelen Yeoman

  • Neemt veel werk uit handen bij het opzetten van een nieuw project.
  • Installeert een build-system die je zelf makkelijk kunt aanpassen en uitbreiden
  • Gebruikt Bower en/of npm voor het installeren van modules en dependencies.
  • Uitgebreide documentatie
  • Niet alleen te gebruiken in combinatie met AngularJS

Reacties

Er zijn nog geen reacties, laat je reactie achter.

Laat een reactie achter

Lees ook

10 JavaScript one-liners every developer should know

Code should be readable and pragmatic. For me, that means when I look at a piece of code, I should almost instantly understand what it does. Clear code always has good variable names, is predictable, avoids unnecessary logic, and lives in the right place within a project. But sometimes you need to do something a little complex without turning the rest of your code into a mess. That’s where one-liners come in. Small, pragmatic snippets…

Continue reading

The difference between debounce and throttle

Debounce and throttle are powerful techniques, but only if you really understand what they do. I often ask about them in tech interviews, and to my surprise, many developers (even seniors) struggle to explain the difference. The good news is: it’s actually quite simple. In this post, I’ll break down both techniques and share some practical use cases. If you are unfamiliar with the techniques and are asked about them too in your interview…

Continue reading

The paradox of AI in web development

Since the start of my career as a developer, I’ve seen a lot of changes. From the rise of Dreamweaver with a WYSIWYG editor for generating table code to the arrival of jQuery and professional frameworks that completely transformed web development. Nowadays, there seems to be only one buzzword everywhere: AI.…

Continue reading